ماکرون: پس از اینکه مکرون قول داد بدون واکسینه شدن دردسر کند، سر و صدایی در فرانسه به پا شد

پاریس: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه پس از این که صراحتاً استدلال کرد که دولت باید زندگی را برای افرادی که واکسینه نشده‌اند بدتر کند، انتقادات شدیدی را برانگیخت، زیرا نرخ سرسام‌آور عفونت او را تحت فشار قرار داده است تا جلوی همه‌گیری ویروس کرونا را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کلیدی بگیرد. مکرون در مصاحبه با روزنامه Le Parisien گفت: «من واقعاً می‌خواهم افراد واکسینه نشده را عصبانی کنم. و بنابراین ما تا پایان به این کار ادامه خواهیم داد.»
ماکرون گفت کسانی که از واکسن رد شده اند بخشی از اقلیت کوچکی هستند. حدود سه چهارم از جمعیت 67 میلیونی فرانسه کاملاً واکسینه شده اند، اما تقریباً 5 میلیون فرانسوی حتی یک واکسن دریافت نکرده اند. او گفت: «من آنها را زندانی نمی کنم. به زور آنها را واکسینه نمی کنم. درعوض، دولت لایحه‌ای را به پارلمان ارائه می‌کند که صلاحیت مجوز سلامت فرانسه را سخت‌تر می‌کند و دیگر اجازه نمی‌دهد افراد با آزمایش‌های منفی مجوز دریافت کنند. این گذرنامه امکان دسترسی به رستوران ها، کافه ها، موزه ها و سایر فضاهای عمومی را فراهم می کند. پس از تصویب این لایحه، تنها مدرکی مبنی بر واکسیناسیون – یا در برخی موارد، بهبودی از کووید-19 – پذیرفته می‌شود و عملاً افراد واکسینه نشده را از بخش‌های بزرگی از زندگی اجتماعی فرانسه منع می‌کند.
فرانسه در طول هفته گذشته تقریبا هر روز شاهد رکوردشکنی تعداد موارد جدید بوده است – 332252 مورد فقط برای چهارشنبه – و بستری شدن در بیمارستان به طور پیوسته در حال افزایش است. این اولین باری بود که تعداد موارد ابتلا به کووید در فرانسه به 300000 نفر رسید و رکورد قبلی که در روز سه‌شنبه با ثبت 271686 مورد جدید کووید-19 ثبت شده بود را شکست. تعداد جان باختگان کووید در بیمارستان‌ها با افزایش ۲۴۶ نفری به ۹۷ هزار و ۶۷۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته رسید. مجموع بیماران کووید در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها به 3695 نفر رسید در حالی که در مجموع بیش از 20000 بیمار کووید در بیمارستان‌ها وجود داشت که بالاترین تعداد از اواخر ماه مه است.
ماکرون پیوسته روشن کرده است که استراتژی دولتش این بود که زندگی فرانسوی‌های واکسینه نشده را ناراحت کند. اما نظرات او که اواخر روز سه‌شنبه در وب‌سایت روزنامه منتشر شد، اولین باری بود که او چنین اظهاراتی را «خاموشانه» اعلام کرد، حتی در شرایطی که افزایش سریع نوع Omicron در حال حاضر قرارداد اجتماعی فرانسه در مورد کووید را به هم می‌زند. اظهارات ماکرون به سرعت در پارلمان غوغا کرد و جلسه ای را که در آن قانونگذاران در حال بررسی لایحه واکسیناسیون دولت بودند، قطع کرد.
واکنش مخالفان سیاسی او سریع بود. کریستین ژاکوب، رئیس حزب راست‌گرای جمهوری‌خواه، گفت که این اظهارات برای یک رئیس دولت فرانسه مناسب نیست. او گفت: “من نمی توانم از لایحه ای حمایت کنم که تنها هدف آن عصبانی کردن فرانسوی ها باشد.” مارین لوپن، رهبر راست افراطی و یکی از مخالفان اصلی ماکرون، او را به “جنگ” علیه افراد واکسینه نشده متهم کرد. اظهارات ماکرون کمتر از چهار ماه مانده به انتخابات است.
با این حال، این بیانیه مورد توجه برخی قرار گرفت. یک بازنشسته 89 ساله پاریسی می گوید: «حق دارد. کسانی که مخالف واکسن هستند باید خطرات آن را درک کنند و باید واکسینه شوند.» استفان سژورن، یکی از اعضای پارلمان اروپا و متحد نزدیک مکرون، از اظهارات رئیس جمهور دفاع کرد و گفت که این افراد واکسینه نشده بودند که با فشار بیش از حد بیمارستان ها، خسته کردن کارکنان بهداشتی و “بقیه مردم مجبور به تحمل محدودیت ها” هستند، فرانسوی ها را آزار می دهند. ” “پس بله، ما باید آنها را عصبانی کنیم.” NYT