کره شمالی مدعی دومین آزمایش موفقیت آمیز موشک مافوق صوت شد

سئول: کره شمالی روز پنجشنبه مدعی شد که دومین پرواز آزمایشی موفقیت آمیز یک موشک مافوق صوت را انجام داده است، چند روز پس از آن که کیم جونگ اون رهبر این کشور قول داد نیروهای نظامی خود را با وجود مشکلات مربوط به بیماری همه گیر تقویت کند.
پرتاب روز چهارشنبه، اولین آزمایش تسلیحاتی شناخته شده کره شمالی در حدود دو ماه اخیر، نشان می دهد که این کشور به جای بازگشت به مذاکرات خلع سلاح به زودی، برنامه های خود را برای مدرن سازی زرادخانه های هسته ای و موشکی خود ادامه خواهد داد.
خبرگزاری مرکزی رسمی کره اعلام کرد که کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران از نتایج آزمایش موشکی که توسط مقامات ارشد تسلیحاتی مشاهده شد، “خشنودی زیادی” ابراز کرد.
تسلیحات مافوق صوت که با سرعتی بیش از 5 ماخ یا پنج برابر سرعت صوت پرواز می کنند، به دلیل سرعت و قدرت مانور خود، می توانند چالش های مهمی برای سیستم های دفاع موشکی ایجاد کنند.
مشخص نیست که آیا و به زودی کره شمالی می تواند چنین موشکی با فناوری پیشرفته بسازد یا خیر، اما این یکی از آرزوهای دارایی های نظامی پیچیده ای بود که کیم اوایل سال گذشته همراه با یک موشک چند کلاهک، ماهواره های جاسوسی و سوخت جامد فاش کرد. موشک های دوربرد و موشک های هسته ای زیر آب.
آزمایش روز چهارشنبه از زمانی که کره شمالی برای اولین بار در سپتامبر گذشته یک موشک مافوق صوت را پرتاب کرد، دومین آزمایش در نوع خود بود.
یک اعزامی از KCNA گفت: «موفقیت‌های پی در پی در پرتاب‌های آزمایشی در بخش موشک‌های مافوق صوت از اهمیت راهبردی برخوردار است، زیرا آن‌ها وظیفه نوسازی نیروهای مسلح استراتژیک دولت را تسریع می‌کنند».
کلمه “استراتژیک” به این معنی است که این موشک برای حمل سلاح های هسته ای ساخته شده است.
KCNA گفت این موشک یک حرکت جانبی به طول 120 کیلومتر (75 مایل) قبل از اصابت به هدفی در 700 کیلومتری (435 مایلی) انجام داد.
وی گفت: این آزمایش کنترل پرواز و پایداری موشک را مجدداً تأیید کرد و کپسول سوخت آن را در شرایط آب و هوایی زمستانی تأیید کرد.
لی چون گئون، محقق و پژوهشگر افتخاری، گفت: در حالی که به نظر می رسد کره شمالی در توسعه موشک های مافوق صوت پیشرفت کرده است، اما هنوز به پروازهای آزمایشی بیشتری نیاز دارد تا مشخص کند که آیا اهداف تاکتیکی خود را برآورده می کند یا تا چه حد می تواند یک سلاح مافوق صوت پیشرفته تولید کند. عضو موسسه سیاست علم و فناوری کره جنوبی.
عکسی از پرتاب نشان می دهد که قسمت های بالایی موشک های پرتاب شده در ماه سپتامبر و این هفته کمی متفاوت است.
لی گفت این نشان می دهد که کره شمالی در حال آزمایش دو نسخه از کلاهک برای موشکی است که هنوز در حال توسعه است یا در واقع در حال توسعه دو نوع مختلف موشک های مافوق صوت است.
وی گفت که حرکت جانبی گزارش شده موشک، قدرت مانور بیشتری را برای فرار از سامانه های دفاع موشکی دشمن به این سلاح می دهد.
کیم دونگ یوب، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول، گفت که کره شمالی به احتمال زیاد به برنامه های تسلیحاتی خود بدون تاثیر عوامل خارجی مانند المپیک پکن در فوریه، انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی در این کشور ادامه خواهد داد. مارس و تغییر احتمالی در سیاست دولت بایدن در قبال کره شمالی.
کیم گفت: «با توجه به تصمیم آمریکا در تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک پکن، کره شمالی نباید نگران این باشد که چین در هنگام انجام آزمایش‌های تسلیحاتی چه فکری می‌کند».
چین آخرین متحد اصلی کره شمالی و کمک‌کننده است.
برخی کارشناسان پیش از این پیش بینی کرده بودند که کره شمالی تا پایان بازی های المپیک پکن هیچ اقدام تحریک آمیزی انجام نخواهد داد.
آخرین پرتاب شمال اولین بار توسط همسایگانش شناسایی شد.
ارتش ایالات متحده آن را پرتاب موشک بالستیک نامید که «تأثیر بی‌ثبات‌کننده برنامه تسلیحات غیرقانونی (کره شمالی) را برجسته می‌کند، در حالی که کره جنوبی و ژاپن نسبت به پرتاب آن ابراز نگرانی یا تأسف کردند.
چین به نوبه خود خواستار گفتگو شد و گفت که “همه طرف های ذینفع باید تصویر بزرگ را در نظر داشته باشند (و) در گفتار و اقدامات خود محتاط باشند.”
دیپلماسی به رهبری ایالات متحده در مورد برنامه هسته ای کره شمالی از سال 2019 به دلیل اختلافات بر سر تحریم های بین المللی علیه کره شمالی متوقف شده است.
دولت بایدن بارها خواستار از سرگیری دیپلماسی هسته‌ای بدون پیش‌شرط «در هر کجا و در هر زمان» شده است، اما کره شمالی استدلال کرده است که ایالات متحده باید قبل از شروع مجدد هر گونه مذاکرات، ابتدا دشمنی خود را با این کشور کنار بگذارد.
در جریان جلسه عمومی هفته گذشته کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران، کیم جونگ اون قول خود را برای گسترش قابلیت های نظامی کشورش بدون ارائه علنی هیچ موضع جدیدی در مورد واشنگتن و سئول تکرار کرد.
زرادخانه هسته ای در حال پیشروی شمال، هسته اصلی حکومت کیم است و او آن را “شمشیر ارزشمند ارزشمند” نامیده است که تجاوزات احتمالی ایالات متحده را خنثی می کند.
او در طول 10 سال حکومت خود، تعداد غیرعادی زیادی آزمایش تسلیحاتی انجام داد تا توانایی انجام حملات اتمی در سرزمین اصلی آمریکا را به دست آورد.
اما اقتصاد کشورش در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، تحریم‌ها و سوءمدیریت خود دولتش به شدت دچار رکود شده است.