مجارستان تاریخی را برای همه پرسی در مورد قانون جنجالی LGBTQ تعیین می کند

این قانون که عملاً هرگونه بحث در مورد موضوعات دگرباشان جنسی را در مدارس ممنوع می کند، در ژوئن 2021 به طور گسترده توسط مخالفان و فعالان حقوق مدنی مورد انتقاد قرار گرفت. اتحادیه اروپا علیه مجارستان، یک کشور عضو، به دلیل این قانون اقدام قانونی کرد و گفت: که “حقوق اساسی افراد LGBTIQ” را تحت قوانین اتحادیه اروپا نقض می کند.

همه پرسی به عنوان پاسخی از سوی دولت ناسیونالیست تندرو مجارستان به این انتقاد تلقی می شود. این رای گیری در 3 آوریل همزمان با انتخابات عمومی پارلمانی کشور برگزار می شود.

اروپای شرقی زمانی رهبر جهانی در زمینه حقوق همجنسگرایان بود.  سپس بزهای قربانی تمام شد

ویکتور اوربان، نخست وزیر راستگرای پوپولیست مجارستان، استدلال کرده است که این قانون در مورد نقض حقوق LGBTQ نیست، بلکه در مورد حفظ حقوق والدین برای انتخاب نحوه آموزش فرزندانشان است.

اوربان یک رای همه پرسی پنج سوالی را مشخص کرده است که از مردم می پرسد آیا از “ترویج” محتوای مرتبط با گرایش جنسی به کودکان حمایت می کنند و از مردم می خواهد که “نه” رای دهند.

کمیسیون اروپا هنگام شروع اقدام قانونی علیه مجارستان در ماه ژوئیه، گفت که بوداپست “توضیح نداده است که چرا قرار گرفتن کودکان در معرض محتوای LGBTIQ برای رفاه آنها مضر است یا مطابق با بهترین منافع کودک نیست. ”

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، این قانون را “شرم آور” خواند که برخلاف ارزش های اتحادیه اروپا است. مارک روته، نخست وزیر هلند تا آنجا پیش رفت که گفت مجارستان “دیگر جایی در اتحادیه اروپا ندارد”.
معترضان به این قانون در 14 ژوئن 2021 در نزدیکی ساختمان پارلمان در بوداپست تجمع کردند.
کارشناسان و مدافعان حقوق بشر می گویند که اوربان امیدوار است که امتیازات سیاسی را به دست آورد و مخالفان خود را پیش از انتخابات اختلاف بیندازد. بسیاری از احزاب اپوزیسیون مجارستان در تلاش برای شکست دادن رهبر دیرینه متحد شده اند، اما حقوق LGBTQ همچنان یک نقطه گیر عمده در این گروه است.

در ماه ژوئیه، زمانی که اوربان برای اولین بار پیشنهاد برگزاری همه پرسی در مورد این قانون را داد، به رای گیری در سال 2016 اشاره کرد که در آن مجارستان طرح اسکان مجدد پناهندگان اتحادیه اروپا را رد کرد، اما نتوانست به آستانه مشارکت رای دهندگان برسد – که باعث شد همه پرسی از نظر قانونی الزام آور نباشد.

وی گفت: «پس از آن همه پرسی و اراده مشترک مردم بروکسل را متوقف کرد. ما قبلاً یک بار موفق شده ایم و با هم دوباره موفق خواهیم شد.»