مشکلات فزاینده بوریس جانسون برای طنزپردازان گنج است

لندن: مشکلات یک سیاستمدار، گنجینه طنزپردازان است.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که رسوایی‌پذیر است، سال‌ها به کاریکاتوریست‌ها و میم‌سازها ثروت غیرقابل تصوری بخشیده است، و با به خطر افتادن قدرت او، ثروت آنها فقط در حال افزایش است.
جانسون و کارکنانش با تحقیقات مدنی و جنایی در مورد گردهمایی‌های اجتماعی که سال گذشته میزبانی کردند، در حالی که بقیه بریتانیا تحت محدودیت‌های ویروس کرونا در حال غرق شدن بودند، روبرو هستند. این قسمت سوالات جدی در مورد رهبری و مسئولیت سیاسی جانسون ایجاد می کند.
اما چیزی که به آن می‌افزاید – و به طنزپردازان چیزهای زیادی برای جویدن می‌دهد – جزئیات اغلب مضحک است: دستیاران سیاسی چمدان‌های شراب را به محل اقامت نخست‌وزیر می‌برند، یا در حالت مستی یک تاب متعلق به پسر خردسال جانسون را می‌شکنند.
یکی از کاریکاتورهای اخیر روزنامه، تصادم تراژدی و مسخره را با به تصویر کشیدن جانسون در نقش حاکم روم خیانت شده جولیوس سزار، که با چوب پنبه‌باز از پشت خنجر زده بود، به تصویر کشید.
مارتین راوسون، کاریکاتوریست سیاسی روزنامه گاردین، می گوید تمسخر یکی از معاوضه ها در جوامع دموکراتیک بین دولت و حکومت است: “آنها قدرت دارند و ما حق داریم به آنها بخندیم.”
بریتانیا سنت طولانی و افتخارآمیزی در طنز سیاسی دارد. در قرن هجدهم، کاریکاتوریست‌هایی مانند جیمز گیلری سیاستمداران و خانواده سلطنتی بریتانیا را با بی‌احترامی – حتی شرارت – مورد تحقیر قرار دادند که بسیاری از بازدیدکنندگان اروپایی را شوکه کرد.
برنامه های تلویزیونی بریتانیایی مانند «تصویر تف کردن» با سیاستمداران دست نشانده لاتکس خود، این سنت را در اواخر قرن بیستم ادامه دادند. این روزها ویدیوها و میم های اینترنتی به این سرگرمی پیوسته اند.
زمانی که جانسون در سال 2019 به نخست وزیری رسید، برخی می ترسیدند که طنز کردن او سخت باشد، زیرا او قبلاً یک چهره کارتونی بود، با موهای بلوند کاهگلی، لباس های ژولیده و رفتارهای ژولیده اش.
استیو مارچانت، هماهنگ کننده یادگیری در موزه کارتون لندن، می گوید که آنها نباید نگران باشند: جانسون هدیه ای برای طنزپردازان است.
مارچانت گفت: “تنها چیزی که برای کشیدن نیاز دارید یک تخم مرغ با مقداری نی روی آن است و قبل از اینکه بخواهید صورت را بکشید، بوریس را دارید.” و او چنین است – احتمالاً اصطلاح مؤدبانه‌ای است که من باید از آن استفاده کنم.
به هر حال، این سیاستمدار نامنظمی است که زمانی در فکر “تجسم مجدد به عنوان یک زیتون” بود، که همه را از مردم پاپوآ گینه نو گرفته تا شهروندان لیورپول آزرده خاطر کرد و یک بار در حالی که دو “یونیون” را تکان می داد، در هوا روی زیپ لاین گیر کرد. جک ها
راسون می گوید شخصیت کارتونی جانسون عمدا ساخته شده است. او آخرین نفر از یک صف طولانی از سیاستمدارانی است که برای نگه داشتن خود در دید عموم “کاریکاتور بازی کرده اند”.
راسون گفت: «اگرچه همزمان آنها را مسخره می‌کنیم، اما این بهایی است که برای آنها باید پرداخت شود.
با این حال، همه تبلیغات برای سیاستمداران خبر خوبی نیست.
بیشتر طنزهای پیرامون «پارتی گیت» جریانی از خشم دارد. یکی از کارتون‌های اخیر راسون، ملکه الیزابت دوم را در حالی به تصویر می‌کشد که برای محافظت از خود در برابر بوی گندیده جانسون و دولت محافظه‌کارش که در باتلاقی پشت سر او دست و پا می‌زنند، ماسک ضد گاز پوشیده است. الهام گرفته از عکس‌های پادشاه تنها نشسته با ماسک سیاه صورت در مراسم خاکسپاری همسرش شاهزاده فیلیپ در آوریل 2021، یک روز پس از یکی از مهمانی‌هایی بود که کارکنان جانسون برگزار کردند.
یکی از پرطرفدارترین پارودی‌های رسوایی «پارتی گیت»، ویدیویی است که توسط گروه معترض به رهبری خرها انجام شده است که جانسون را وارد برنامه پلیسی تلویزیونی موفق «خط وظیفه» کرد. از طریق برش و چسباندن دیجیتالی، جانسون به مظنونی تبدیل شد که توسط واحد پلیس مبارزه با فساد نمایش به دلیل برگزاری مهمانی های غیرقانونی در حین قرنطینه کباب می شد.
“باید فکر کنی ما دیروز به دنیا اومدیم، رفیق!” تد هستینگز، افسر ارشد پلیس سریال، با بازی آدریان دانبار، در این ویدئو که میلیون ها بار در شبکه های اجتماعی دیده شده است، غرق در غوغا می کند.
Leed By Donkeys از سال 2019، زمانی که گروهی از دوستان دور هم جمع شدند تا دروغ‌های سیاستمدارانی را که بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کرده‌اند، منفجر کنند، طنز و کنش‌گری را در هم آمیخته است. این گروه که پس از توصیف سربازان بریتانیایی در جنگ جهانی اول به عنوان «شیرهایی به رهبری الاغ‌ها» نامگذاری شد، بیلبوردهایی را نصب کرد که بیانیه‌های ریاکارانه کمپین برگزیت را افشا می‌کرد.
در ادامه به انتقاد از واکنش دولت به همه‌گیری پرداخته است، و اخیراً یک صفحه ویدیویی که شهادت خانواده‌های داغدار را در خارج از مقر حزب محافظه‌کار پخش می‌کند، پارک کرده است.
الیور نولز، یکی از بنیانگذاران این گروه، گفت که ویدئوی “خط وظیفه” به شدت مورد توجه قرار گرفت زیرا خشم بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار داد.
او گفت: “اگر شما در طول قرنطینه فداکاری های خود را انجام نداده اید، پس کسی را می شناسید که انجام داده است.” من فکر نمی‌کنم که گفتن اینکه ملت در حال صدمه زدن است، زیاده‌روی نیست.
و من فکر می کنم که در این زمینه، این احزاب – جمعی – از جانسون بسیار بسیار مضر هستند. در واقع، من فکر می کنم بازگشت از این وضعیت برای او سخت خواهد بود. من فکر می‌کنم ما اکنون در جایی هستیم که او نخست‌وزیر است که مهمانی می‌کرد در حالی که بقیه از قوانین پیروی می‌کردیم.»
این مشکوک است که تمسخر به تنهایی می تواند باعث تغییر سیاسی شود. اما راسون گفت طنز سیاسی یک هدف اساسی را دنبال می کند.
او گفت: «ما از خنده به عنوان ابزاری برای بقا استفاده می کنیم. اگر این کار را نمی‌کردیم، با وحشت اگزیستانسیالیستی دیوانه می‌شدیم.»