مطالعه: راه آهن CPEC چین به پاکستان با 58 میلیارد دلار، پرهزینه ترین زیرساخت حمل و نقل آن خواهد بود.

پکن: طرح چین برای ایجاد خط آهن به پاکستان از طریق منطقه مورد مناقشه کشمیر تحت اشغال پاکستان (POK) ممکن است حدود 57 دلار هزینه داشته باشد. بر اساس یک مطالعه امکان سنجی رسمی که به دولت توصیه می کند این پروژه را به دلیل اهمیت استراتژیک آن ادامه دهد، 7 میلیارد دلار، گزارش رسانه ای روز پنجشنبه اعلام کرد.
خط آهن پیشنهادی به طول 3000 کیلومتر، بندر گوادر پاکستان را به کاشغر در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور چین وصل می کند. کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC)، توسط دانشمندان موسسه دولتی بررسی و طراحی راه آهن چین ارزیابی شد. هند به دلیل 60 میلیارد دلار به چین اعتراض کرده است. راهرو CPEC همانطور که از طریق POK گذاشته می شود.
افزایش تعداد پروژه های چین در پاکستان با میلیاردها دلار وام، نگرانی ها را در مورد افزایش افزایش داد بدهی پاکستان، که تحت یک بحران جدی اقتصادی قرار دارد.
ساوت چاینا مورنینگ پست مستقر در هنگ کنگ روز پنجشنبه گزارش داد که تیم موسسه گروه شرکت با مسئولیت محدود در مطالعه خود گفت که اگر این پروژه اجرا شود، گران ترین زیرساخت حمل و نقل BRI خواهد بود. تیم تحقیقاتی در گزارشی که در ماه آوریل منتشر شد، گفت، با وجود هزینه، این پروژه پتانسیل تغییر شکل تجارت و ژئوپلیتیک در سراسر قاره اوراسیا را داشت و باید از آن حمایت شود. این خط آهن پیشنهادی مناطق غربی چین را به دریای عرب متصل می کند و تنگه مالاکا را دور می زند و وابستگی به دریای چین جنوبی را کاهش می دهد. این مطالعه همچنین به تأثیر بالقوه راه آهن بر کشورهای همسایه مانند هند اشاره کرد و ممکن است در تصمیم گیری های مربوط به پروژه اختلاف نظر یا تاخیر وجود داشته باشد.