کشتی چینی کشتی فیلیپینی را در دریای چین جنوبی مسدود کرد

یک چینی گارد ساحلی کشتی یک گشت فیلیپینی را مسدود کرد کشتی بخار به یک انبوه مورد مناقشه در دریای چین جنوبی، در آخرین اقدام تجاوزکارانه پکن در آبراه استراتژیک باعث یک برخورد نزدیک ترسناک شد. رویارویی روز یکشنبه بین کشتی بزرگ‌تر چینی و BRP Malapascua گارد ساحلی فیلیپین در نزدیکی توماس شول دوم، از جمله لحظات پرتنش بود که این کشتی و یک کشتی دیگر فیلیپینی در یک گشت‌زنی یک هفته‌ای حاکمیت در یکی از داغ‌ترین آبراه‌های جهان با آن مواجه شدند. . گارد ساحلی فیلیپین از خبرنگاران دعوت کرده بود تا برای اولین بار به گشت 1670 کیلومتری بپیوندند که بخشی از استراتژی جدید فیلیپین با هدف افشای اقدامات تهاجمی فزاینده چین در دریای چین جنوبی است.
در گرمای سوزان تابستان اما آب‌های نسبتاً آرام، ناو مالاپاسکوآ و دیگر کشتی گارد ساحلی فیلیپین، BRP Malabrigo، به خط مقدم درگیری‌های سرزمینی طولانی مدت سفر کردند. در مناطق تحت اشغال یا تحت کنترل چین، کشتی‌های گشتی فیلیپین هشدارهای رادیویی را به زبان چینی دریافت کردند و انگلیسی را متوقف کردند و به آنها دستور داد که آنچه را که گارد ساحلی چین و تماس‌گیرندگان رادیویی نیروی دریایی ادعا می‌کردند «سرزمین‌های غیرقابل انکار» پکن هستند را ترک کنند و تهدیدهایی نامشخص برای سرپیچی صادر کردند.
خصومت‌ها صبح یکشنبه در منطقه دوم توماس شول تحت اشغال فیلیپین به اوج خود رسید. در حالی که دو کشتی گشتی برای بررسی زیر آب به آب های فیروزه ای کم عمق سوله نزدیک می شدند، گارد ساحلی چین بارها از طریق رادیو به آنها هشدار داد که منطقه را که در حدود 194 کیلومتری غرب جزیره پالاوان در فیلیپین است، ترک کنند. یک کشتی گارد ساحلی چینی به سرعت نزدیک شد و مالاپاسکوآ کوچکتر و مالابریگو را تحت الشعاع قرار داد. ناخدا رودل هرناندز، کاپیتان مالاپاسکوآ، گفت: هنگامی که مالاپاسکوآ به سمت دهانه سوله مانور داد، کشتی چینی ناگهان جابجا شد تا آن را مسدود کند و به فاصله 120 تا 150 فوتی از کمان خود نزدیک شد. برای جلوگیری از برخورد، هرناندز به طور ناگهانی جهت کشتی خود را برعکس کرد و مجبور شد قایق را به طور کامل متوقف کند.