مقامات می گویند که یک باند برزیلی تن ها اسب را به شکل گوشت گاو فروخت و گوشت گندیده را در همبرگر گذاشت.

در بیانیه‌ای از سوی وزارت عمومی ریو گراند دو سول (MPRS) در روز پنجشنبه، این باند بیش از 800 کیلوگرم (1763 پوند) گوشت اسب پنهان شده در هفته را در رستوران‌های منطقه کاکسیاس دو سول توزیع می‌کرد. مقامات بهداشت عمومی گفتند که بیش از 60 درصد از رستوران‌های این منطقه با گوشت گاو در منو، ناخواسته گوشت اسب را از این باند مبدل در استیک و همبرگر خریداری کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، بازرسان همچنین انواع دیگری از گوشت فاسد – از جمله گوشت خوک فاسد، بوقلمون و غذای باقی مانده از موسسات تغذیه خوک – را در داخل همبرگرها کشف کردند.

مقامات گفتند که تحقیقات دو ماه پیش پس از اعلام هشدار بازرسی دفاع کشاورزی محلی آغاز شد. به گفته دادستان آلسیندو باستوس، که هماهنگ کننده عملیات بود، آزمایش های پزشکی قانونی انجام شده در رستوران های همبرگر در کاکسیاس دو سول وجود DNA اسب را در غذا تایید کرد.

شش نفر دستگیر شده همچنین متهم به اداره یک کشتارگاه غیرقانونی با شرایط نامناسب بهداشتی، غیربهداشتی و بدون مجوز فرآوری یا فروش هر نوع گوشت هستند.

به گزارش MPRS، قاضی ماریا کریستینا رچ این شش نفر را به بازداشت پیشگیرانه در انتظار محاکمه بازگرداند زیرا این باند تهدیدی جدی برای سلامت عمومی بود.

این پرونده بازتاب یک رسوایی غذایی در سال 2013 است که در آن مقامات در سراسر اروپا استفاده گسترده از گوشت اسب را در محصولاتی که برچسب گوشت گاو را نشان می‌دهند، کشف کردند.

بسیاری از گوشت خواران در بریتانیا – جایی که گوشت اسب به طور کلی تابو در نظر گرفته می شود – از این افشاگری ها شورش کردند. کشف دیگری که در آن سال از DNA خوک در محصولات گوشت گاو وجود داشت، برای یهودیان و مسلمانان که قوانین رژیم غذایی آنها خوردن گوشت خوک را منع کرده بودند، نگرانی خاصی داشت.