“من آینده ای نمی بینم”: شرپاهای نپال شغلی را که معروف کردند ترک می کنند

کاتماندو: این لحظه ای بود که فرزندتان را به سر کار بیاورید. اما قصد پدر الهام بخشی نبود.
ما ریتا هستیم شرپا، یک راهنمای کوهستانی مشهور نپالی که رکورد بیشترین صعود به قله اورست را دارد، پسر 24 ساله خود، لاکپا تنزینگ را در اواخر سال 2021 به پای قله باشکوه برد و به او گفت که این قله به اندازه او نزدیک است. باید در مورد آمدن به آن فکر کرد کامی ریتا شرپا به یاد می آورد که در آنجا به پسرش گفت: «این یک مبارزه است، به من نگاه کن. “من آینده ای نمی بینم. ”
این یک احساس رایج در تجارت است که اغلب در طول نسل ها به عنوان محاسبه ریسک به پاداش برای موارد بیشتر منتقل شده است. خانواده های شرپا برای رها کردن کوه استدلال می کند.
خطرات هدایت کوهنوردان به مرتفع ترین قله جهان با احتمال همیشگی سقوط، ریزش بهمن و آب و هوای شدید مشهود است. بر اساس پایگاه داده هیمالیا، یک سازمان ثبت رکورد کوهنوردی، نزدیک به یک سوم از 315 مرگ ثبت شده در اورست در قرن گذشته مربوط به راهنمایان شرپا بوده است. همین ماه گذشته، سه شرپا بر اثر برخورد ستونی از یخ در یخچال طبیعی در نزدیکی کمپ اصلی کوه جان خود را از دست دادند.
دستمزد برای همه افراد به جز کسانی که پس از سالها صعود طاقت فرسا و موفقیت ثابت شده به یک باشگاه نخبه و آراسته راهنماها می رسند، اندک است. شرپاها در اوایل کار خود حدود 4000 دلار، منهای هزینه تجهیزات، برای سفر یک بار در فصل خود به اورست، که بخش عمده ای از درآمد سالانه آنها را تشکیل می دهد، به دست می آورند. اما آنچه شرپاها را وادار به ترک این صنعت می کند و فرزندانشان را از دستیابی به آن منصرف می کند، امنیت اندکی است که ارائه می دهد. اگر یک راهنما از کار افتاده یا در نهایت مرده شود، شبکه ایمنی کمی برای خانواده او وجود دارد – پرداخت های بیمه محدود است و یک صندوق رفاه دولت وعده داده شده برای راهنمایان شرپا محقق نشده است.
برخی که کوه را رها می کنند به خارج مهاجرت می کنند. دیگران هر کاری که می توانند در داخل نپال پیدا کرده اند. کاجی شرپا، که در سال 2016 پس از هشت سال راهنمایی شرپا و تبدیل به یک نگهبان امنیتی شد، گفت: «من به فرزندان سخت تربیت شده‌ام پیشنهاد نمی‌کنم که همان شغل‌های خطرناک راهنمای کوهستان را ادامه دهند. کاجی شرپا از یکی از مرگبارترین بلایای اورست جان سالم به در برد، زمانی که بهمن در سال 2014 جان 16 شرپا را گرفت.
در میان کسانی که کوه‌ها را پشت سر گذاشته‌اند آپا شرپا، راهنمای مشهوری است که رکورد بیشترین قله‌های اورست را در اختیار داشت تا اینکه کامی ریتا شرپا در سال 2018 آن را شکست. آپا شرپا، که اکنون 63 سال دارد، در سال 2006 به یوتا، ایالات متحده نقل مکان کرد و خانواده اش را در آنجا اسکان داد. تنزینگ، پسر بزرگ آپا شرپا و حسابدار یک شرکت بیوتکنولوژی، گفت: «همه چیز برای آموزش است. پدر و مادرم هر دو از تحصیل محروم بودند، بنابراین او در کوهستان سخت کار می کرد. ” لاکپا، پسر کامی ریتا شرپا، 24 ساله، در حال تکمیل مدرک مدیریت گردشگری است. من قصد دارم یک عکاس منظره باشم – که مرا به کوه نزدیکتر می کند، اما از راه دور. “