نجیب نخست وزیر سابق مالزی از درخواست 24 میلیون دلار هدیه ملکی دفاع می کند

کوالالامپور: افشای غافلگیرکننده ای در پارلمان مالزی مبنی بر اینکه نجیب رزاق، نخست وزیر سابق مالزی خواستار دادن خانه و زمینی به ارزش 100 میلیون رینگیت (24 میلیون دلار) علیرغم محکومیت وی، واکنش های شدیدی را برانگیخته است.
این موضوع توسط ماهاتیر محمد، نخست وزیر پیشین مطرح شد و وی این سوال را مطرح کرد که آیا این حقیقت دارد که آیا دولت درخواست نجیب را به عنوان پاداشی برای تصدی وی تایید خواهد کرد.
نجیب در سال 2009 به قدرت رسید، اما در انتخابات عمومی سال 2018 پس از اعتراض عمومی در مورد رسوایی فساد گسترده مربوط به صندوق دولتی 1MDB برکنار شد.
زعفرالعزیز وزیر دارایی درخواست نجیب را تایید کرد اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. نخست وزیر اسماعیل صبری یعقوب در این مورد اظهار نظری نکرده است.
نجیب از درخواست خود دفاع کرد و گفت که این حق او به عنوان رهبر سابق کشور است.
«دولت به من سه قطعه زمین داد تا از بین آنها انتخاب کنم، بنابراین من یکی را انتخاب کردم. … به همه نخست وزیران سابق مسکن داده می شود.
او گفت که برچسب قیمت 100 میلیون رینگیت توسط یک وب سایت مرتبط با رقبای او داده شده است و آنها را متهم کرد که از این موضوع برای خدشه دار کردن شهرت او و حزبش قبل از انتخابات محلی روز شنبه در جنوب ایالت مالاکا استفاده می کنند.
اگر کابینه این درخواست را تأیید کند، انور ابراهیم، ​​رهبر مخالفان، گفت که این “غیر اخلاقی و کاملاً پوچ” خواهد بود، زیرا نجیب سال گذشته به دلیل فساد مرتبط با رسوایی 1MDB مجرم شناخته و به 12 سال زندان محکوم شد.
نجیب از محکومیت خود درخواست تجدید نظر می کند و همچنین برای چندین پرونده فساد دیگر مرتبط با 1MDB محاکمه می شود.
انور، که ائتلافش برای حمایت از دولت یعقوب در ازای اصلاحات پیمان بسته است، گفت که طرف او هرگز در مورد درخواست نجیب مطلع نشده است.
او روز پنجشنبه در بیانیه‌ای هشدار داد که در صورت تصویب، ائتلافش مجبور به تجدیدنظر در پیمان خود با دولت خواهد شد.
اسماعیل در ماه اوت سوگند یاد کرد و سومین تغییر دولت از زمان انتخابات 2018 پس از یک سری آشفتگی های سیاسی بود که باعث فروپاشی دولت های قبلی شد.