نخست وزیر هند، مودی، پس از بیش از یک سال اعتراض، قوانین بحث برانگیز مزرعه را لغو می کند

مودی در خطاب به ملت گفت: امروز آمده‌ام تا به شما، به کل کشور، بگویم که تصمیم گرفته‌ایم هر سه قانون کشاورزی را پس بگیریم.

مودی به اهمیت کشاورزان و چالش هایی که با آن روبرو بوده اند اذعان کرد. او گفت که این موضوع برای حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) اولویت دارد.

مودی گفت: در این کمپین بزرگ برای بهبود وضعیت کشاورزان، سه قانون کشاورزی در کشور وضع شد.

وی ادامه داد: «این قانون با نیت خیر وارد شده است» و افزود که دولت علیرغم تلاش هایش نتوانست «اهمیت قوانین کشاورزی را به آنها (کشاورزان) بفهماند.

معاون ملی گروه کشاورزان Jai Kisan Andolan، دیپاک لامبا، گفت که اعلام مودی “می تواند به عنوان یک پیروزی بزرگ برای کشاورزان تلقی شود” اما افزود که دولت قوانین “اجبارهای سیاسی” را لغو کرده است.

او گفت: «دولت با در نظر گرفتن انتخابات آتی (ایالتی) این گام را برداشته است.

در هند، کشاورزی یک موضوع سیاسی مرکزی است و اعتراضات چالشی منحصر به فرد برای BJP ایجاد کرد.

هفت ایالت هند در اوایل سال آینده انتخاباتی برگزار خواهند کرد تا مشخص شود آیا BJP مودی قدرت را حفظ خواهد کرد یا خیر. حزب حاکم او در حال حاضر شش ایالت از هفت ایالت، از جمله اوتار پرادش را که عمدتاً کشاورزی هستند، اداره می کند.

کشاورزان بزرگترین بلوک رای دهنده در کشور هستند و بخش کشاورزی حدود 58 درصد از 1.3 میلیارد شهروند هند را تامین می کند. کشاورزان خشمگین ممکن است ببینند مودی تعداد قابل توجهی از آرا را از دست داده است.

ژیل ورنیرز، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه آشوکا هند، حرکت مودی را یک لحظه سیاسی “نادر” خواند و گفت: “بسیار قابل توجه است.”

او گفت: “زمان بندی نشان می دهد که انگیزه انتخاباتی وجود دارد.” این قوانین مزرعه پس از یک سال اعتراض که در آن کشاورزان با انواع سختی ها (از جمله) سرما، گرما، آلودگی… خشونت و گاهی اوقات سرکوب دولتی مواجه شده اند، لغو شده است.»

کشاورزان در میان 8 کشته در اعتراضات هند به خشونت کشیده شدند

اعلامیه مودی در گور پوراب، سالگرد تولد بنیانگذار مذهب سیک، گورو ناناک، منتشر شد. سیکیسم مذهب غالب در ایالت شمالی پنجاب است که توسط حزب مخالف کنگره اداره می شود و به عنوان سبد نان هند برای نیروی بزرگ کشاورزی آن محسوب می شود.

با این حال، برخی از گروه های کشاورز قول دادند که فشار را حفظ کنند.

راکش تیکایت، رهبر اتحادیه کشاورزان هند در توییتر نوشت: «اعتراضات فوراً لغو نمی‌شوند.

ما منتظر روزی خواهیم بود که قوانین کشاورزی در مجلس لغو شود.»

گروه کشاورزان Samyukt Kisan Morcha در بیانیه‌ای روز جمعه از لغو آنچه آنها به عنوان “قوانین سیاه‌پوست ضد کشاورز و طرفدار شرکت‌ها” توصیف کردند، استقبال کرد، اما گفت که منتظر اجرای این اعلامیه در پارلمان است.

این گروه گفت: “اگر این اتفاق بیفتد، یک پیروزی تاریخی در مبارزه یک ساله کشاورزان در هند خواهد بود.”

کشاورزان در اعتراض به اصلاحات کشاورزی دولت مرکزی در امریتسار در 18 آوریل 2021 شرکت کردند.

بیش از یک سال است که کشاورزان هندی با این سه قانون مبارزه کرده‌اند که به گفته آنها، آنها را در معرض استثمار شرکت‌های بزرگ قرار می‌دهد و می‌تواند معیشت آنها را از بین ببرد. قوانینی که در سپتامبر گذشته تصویب شد، قوانینی را در مورد فروش و قیمت گذاری محصولات کاهش داد که ده ها سال از کشاورزان در برابر بازار آزاد غیرقابل تنظیم محافظت می کرد.

طبق قوانین قبلی، کشاورزان مجبور بودند کالاهای خود را در حراجی در کمیته بازار محصولات کشاورزی ایالت خود بفروشند، جایی که تضمین می شد حداقل قیمت مورد توافق دولت را دریافت کنند. محدودیت هایی در مورد اینکه چه کسی می تواند بخرد وجود داشت و قیمت ها برای کالاهای اساسی محدود شد.

قوانین جدید این ساختار را از بین برد و در عوض به کشاورزان اجازه داد کالاهای خود را به هر قیمتی به هر کسی بفروشند. دولت گفت که اصلاحات برای نوسازی صنعت کشاورزی کشور لازم است، اما بسیاری از کشاورزان استدلال کردند که این اصلاحات به شرکت های بزرگ اجازه می دهد تا قیمت ها را کاهش دهند.

در اواسط ژانویه، دادگاه عالی هند به طور موقت قوانین را به حالت تعلیق درآورد. اما مودی نتوانست اعتراضات را سرکوب کند و برخی از کشاورزان قول دادند تا زمانی که قوانین به طور کامل لغو نشود، آنجا را ترک نکنند.

به گفته ورنیرز از دانشگاه آشوکا، برای مودی دشوار خواهد بود که “لغو را به عنوان یک حرکت خیرخواهانه بفروشد.” وی افزود که این تصمیم احتمالاً باعث خشم برخی از حامیان نخست وزیر نیز می شود.

ورنیرز گفت: «آنها عادت ندارند ببینند رهبرانشان از تصمیمات سیاسی عقب نشینی می کنند.