پزشکان آمریکایی قلب کامل و زنده خوک را به بیمار انسان پیوند می زنند

واشنگتن: خوک ها بال داشته باشند یا نداشته باشند، خوک ها می توانند پرواز کنند، مطمئناً خوک ها می توانند جان انسان ها را نجات دهند. پزشکان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در خارج از واشنگتن دی سی، در اولین عمل جراحی برجسته، با موفقیت یک قلب خوک اصلاح شده ژنتیکی را به یک بیمار 57 ساله مبتلا به بیماری لاعلاج پیوند زدند.
مرکز پزشکی دانشگاه روز دوشنبه گفت که بیمار، دیوید بنت ساکن مریلند، سه روز پس از عمل جراحی خوب است، زیرا پزشکانی که این عمل را انجام دادند نشان دادند که قلب پیوند شده به طور طبیعی کار می کند و نبض و فشار مرتبط با قلب انسان را ایجاد می کند. این جراحی روز جمعه انجام شد و حدود هشت ساعت طول کشید.
اگرچه بیمار هنوز به یک دستگاه بای پس قلب و ریه متصل است که او را قبل از عمل زنده نگه می داشت، پزشکان گفتند که قلب جدید بیشتر کار را انجام می دهد و در حال حاضر هیچ نشانه ای از رد شدن وجود ندارد. انتظار می رود او روز سه شنبه از دستگاه خارج شود.
دکتر Bartley P. Griffith، جراح اصلی در این دستاورد بزرگ، گفت: “ما با احتیاط پیش می رویم، اما همچنین خوشبین هستیم که این اولین جراحی در جهان یک گزینه مهم جدید برای بیماران در آینده ارائه کند.” پیش بینی راه حلی برای بحران کمبود اعضا در دراز مدت
در حالی که برخی از اندام ها و سلول های خوک، به ویژه دریچه قلب و پوست آن، قبلا در انسان استفاده شده است، این اولین باری است که قلب کامل خوک به انسان پیوند زده می شود. پیشگام در این زمینه پیوند اعضای حیوانات – به نام پیوند خارجی – دکتر محمد محی الدین پاکستانی-آمریکایی، فارغ التحصیل کالج پزشکی داو کراچی است که به همراه دکتر گریفیث برنامه پیوند Xenotransplantation قلب UMSOM را راه اندازی کرد و بخشی از تیم جراحی بود.
“این اوج سال‌ها تحقیق بسیار پیچیده برای تقویت این روش در حیواناتی است که زمان بقای آنها به بیش از 9 ماه رسیده است. FDA از داده‌ها و داده‌های ما در مورد خوک آزمایشی برای مجوز پیوند در یک بیمار مرحله نهایی بیماری قلبی استفاده کرد. دکتر محی الدین گفت که این روش موفقیت آمیز اطلاعات ارزشمندی را برای بهبود روش بالقوه نجات دهنده زندگی در بیماران آینده ارائه می دهد.
پزشکان مجبور شدند برای پیوند قلب خوک به جای پیوند معمولی مراجعه کنند، زیرا شرایط بنت به او اجازه نمی‌داد که واجد شرایط پیوند انسان شود. دانشگاه گفت که او بیش از 6 هفته قبل با آریتمی تهدید کننده زندگی در بیمارستان بستری شده بود و برای زنده ماندن به یک دستگاه بای پس قلب-ریه به نام اکسیژن‌رسانی غشای خارج بدنی (ECMO) متصل شد. او علاوه بر اینکه واجد شرایط قرار گرفتن در لیست پیوندها نبود، به دلیل آریتمی که داشت، واجد شرایط دریافت پمپ قلب مصنوعی نیز نبود.
او سپس حتی پس از اطلاع از خطرات آن، به پیوند خوک رضایت داد. «یا بمیری یا این پیوند را انجام بده. می خواهم زندگی کنم. من می دانم که این یک شلیک در تاریکی است، اما این آخرین انتخاب من است.» او یک روز قبل از عمل جراحی گفت. به گفته دکتر گریفیث، زمانی که بنت در مورد ماهیت بی‌سابقه این روش اطلاعاتی دریافت کرد، به شوخی گفت: “خب، آیا روغن می‌کنم؟”
بنت به خاطر تصمیم خود برای انجام دادن یا مرگ مورد تحسین پزشکان و مدیران قرار گرفت. دکتر موهان سونتا، رئیس و مدیر عامل شرکت: “ما از شجاعت فوق العاده این دریافت کننده زنده قدردانی می کنیم، که تصمیم فوق العاده ای برای شرکت در این روش پیشگامانه اتخاذ کرده است تا نه تنها به طور بالقوه عمر خود را افزایش دهد، بلکه همچنین برای منافع آینده دیگران.” سیستم پزشکی دانشگاه مریلند گفت.