پنتاگون در نظر دارد موضع قوی تری آمریکا در قبال چین و روسیه داشته باشد

واشنگتن: پنتاگون روز دوشنبه با اشاره به نتایج یک بازنگری اعلام کرد، ارتش ایالات متحده استقرارها و پایگاه‌های مستقر در چین و روسیه را تقویت خواهد کرد، در حالی که نیروهای خود را در خاورمیانه به اندازه کافی برای بازدارندگی ایران و گروه‌های جهادی حفظ خواهد کرد.
به گفته مقامات، وزارت دفاع ایالات متحده تأسیسات نظامی خود را در گوام و استرالیا ارتقا و گسترش خواهد داد و بر تمرکز خود بر چین به عنوان رقیب دفاعی اصلی این کشور تأکید می کند.
مقامات افزودند که جزئیات “بازبینی وضعیت جهانی” که به دستور دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن در اوایل امسال انجام شد، محرمانه باقی خواهد ماند تا برنامه های خود را برای رقبا فاش نکند.
این اقدام در پی تشکیل یک اتحاد دفاعی جدید به نام AUKUS بین ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا برای مقابله با چین در حال رشد انجام شد که در حال ایجاد نیروی دریایی خود و آزمایش چندین دهه سلطه نظامی ایالات متحده در سراسر آسیا بوده است.
این پیمان زمانی شکل گرفت که پکن کنترل خود را بر دریای مورد مناقشه چین جنوبی مستحکم کرد و تهدیدات نظامی خود را علیه تایوان، که ایالات متحده متحد اصلی و تامین کننده تسلیحات آن است، تشدید کرد.
مارا کارلین، یکی از مقامات ارشد سیاست پنتاگون گفت، این بررسی تایید کرد که منطقه اولویت برای ارتش ایالات متحده، هند و اقیانوس آرام است.
او به خبرنگاران گفت: این بررسی “همکاری بیشتر با متحدان و شرکا در سراسر منطقه را برای پیشبرد ابتکاراتی که به ثبات منطقه ای کمک می کند و از تهاجم نظامی احتمالی چین و تهدیدات کره شمالی هدایت می کند.”
وی گفت، علاوه بر این، “بازدارندگی قابل اعتماد جنگی در برابر تجاوز روسیه در اروپا را تقویت می کند و نیروهای ناتو را قادر می سازد تا به طور موثرتری عمل کنند.”
با این حال، خاورمیانه پس از جنگ های طولانی در عراق و افغانستان، همچنان منطقه ای برای پنتاگون است.
کارلین گفت: «مسئولیت‌های جهانی ما را ملزم می‌کند که تغییرات مستمری را در موقعیت خود در خاورمیانه ایجاد کنیم، اما ما همیشه این توانایی را داریم که بر اساس محیط تهدید، نیروها را به سرعت در منطقه مستقر کنیم.»
یکی از مقامات ارشد پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، به طور جداگانه صحبت کرد، هر گونه تصور از تغییرات رادیکال را کم اهمیت جلوه داد.
این مقام گفت: «در سال اول یک دولت، زمان آن نیست که ما یک تغییر اساسی در سطح استراتژیک در موضع خود ایجاد کنیم.
با این حال، این مقام افزود، تیم بایدن پس از رویکرد مخرب سلف خود، دونالد ترامپ، که تعهدات ایالات متحده را به طور ناگهانی تغییر داد، بررسی لازم را احساس کردند.
این مقام گفت: «در زمان ترامپ، «بارها ارزش مشارکت و مشارکت متحد و شریک کاهش می‌یابد، که اعتبار و اعتماد آمریکا را که به سختی به دست آمده بود، از بین می‌برد».
این مقامات از پاسخ دادن به سؤالات در مورد چگونگی حضور نیروی ایالات متحده در مناطق درگیری مانند خاورمیانه، شرق و غرب آفریقا و شرق اروپا امتناع کردند.
اما آنها برنامه های اعلام شده قبلی را برای انجام کارهای بیشتر در گوام و استرالیا تایید کردند.
کارلین گفت: “در استرالیا، شما شاهد استقرار هواپیماهای جنگنده و بمب افکن چرخشی جدید، آموزش نیروهای زمینی و افزایش همکاری لجستیکی خواهید بود.”
او گفت که در گوام، جزایر ماریانای شمالی و استرالیا نیز فرودگاه‌ها و تأسیسات ذخیره‌سازی سوخت و مهمات ارتقا خواهند یافت.
کارلین در پاسخ به این سوال که آیا این بازنگری افزایش بیشتری را در حضور ایالات متحده در منطقه اقیانوس آرام پیش بینی می کند، گفت: “ما کمی سوزن را حرکت می دهیم.”
او گفت: «و آنچه که من می‌خواهم فکر کنم این است که در سال‌های آینده، شما شاهد حرکت بیشتر سوزن خواهید بود.»