پنجره شیشه ای رنگارنگ عیسی مسیح را با پوست تیره نشان می دهد و سؤالات جالبی درباره نژاد در نیوانگلند دارد

وارن، رود آیلند: یک پنجره کلیسایی با شیشه رنگی تقریباً 150 ساله که تصویری از عیسی مسیح سیاه پوست تعامل با زنان در صحنه های عهد جدید سوالاتی را در مورد نژاد، نقش رود آیلند در تجارت برده و جایگاه زنان در جامعه نیوانگلند قرن نوزدهم.
پنجره نصب شده در مدت طولانی بسته است کلیسای اسقفی سنت مارک در وارن در سال 1878، قدیمی‌ترین نمونه عمومی شناخته شده از شیشه‌های رنگی است که روی آن مسیح به‌عنوان فردی رنگین‌پوست به تصویر کشیده شده است که یک متخصص دیده است.
ویرجینیا راگوین، استاد بازنشسته علوم انسانی در کالج صلیب مقدس در ووستر، ماساچوست و کارشناس تاریخ هنر ویترای گفت: «این پنجره منحصر به فرد و بسیار غیرمعمول است. “من هرگز این شمایل نگاری را برای آن زمان ندیده بودم.”
این پنجره با ارتفاع 12 فوت و عرض 5 فوت (3.7 متر در 1.5 متر) دو قسمت از کتاب مقدس را به تصویر می کشد که در آن زنان، که با پوست تیره نیز رنگ آمیزی شده اند، به عنوان برابر مسیح ظاهر می شوند. یکی مسیح را در گفتگو با مارتا و مریم، خواهران ایلعازار، از انجیل لوقا نشان می دهد. دیگری مسیح را نشان می دهد که با زن سامری در کنار چاه از انجیل یوحنا صحبت می کند.

c2

پنجره شیشه ای رنگی نزدیک به 150 ساله از کلیسای رود آیلند که مسیح و سه زن عهد جدید را با پوست تیره به تصویر می کشد، سؤالاتی را در مورد نژاد و جایگاه زنان در جامعه کتاب مقدس و قرن 19 ایجاد کرده است. (عکس AP)

پنجره ساخته شده توسط استودیوی هنری ای شارپ در نیویورک تا حد زیادی فراموش شده بود تا اینکه چند سال پیش هدلی آرنولد و خانواده اش ساختمان کلیسای احیای یونان را به مساحت 4000 فوت مربع (371 متر مربع) خریداری کردند که در سال 1830 افتتاح شد. و در سال 2010 بسته شد تا به خانه خود تبدیل شود.
وقتی در سال 2020 چهار پنجره رنگی برداشته شد تا با شیشه شفاف جایگزین شود، آرنولد نگاه دقیق تری به خود انداخت. یک روز سرد زمستانی بود که نور خورشید دقیقاً در زاویه مناسب می تابد و او از چیزی که در یکی از آنها دید حیرت زده شد: چهره های انسان پوست تیره داشتند.
آرنولد که پس از بزرگ شدن در رود آیلند و گرفتن مدرک تاریخ هنر از دانشگاه هاروارد، طراحی معماری را در کالیفرنیا تدریس می‌کند، می‌گوید: «رنگ‌های پوست هیچ شباهتی به مسیح سفیدی که معمولاً می‌بینید، نداشت.
اکنون این پنجره توسط محققان، مورخان و کارشناسان بررسی شده است تا انگیزه‌های هنرمند، کلیسا و زنی را که به یاد دو عمه‌اش، که هر دو در خانواده‌هایی که درگیر برده ازدواج کرده بودند، سفارش داده است، مشخص کنند. تجارت

ج3

استاد صلیب مقدس و متخصص شیشه های رنگی ویرجینیا راگوین در نزدیکی پنجره رنگی که مسیح را در حال صحبت با یک زن سامری در کلیسای اسقفی سنت مارک که اکنون بسته شده است، نشان می دهد. (عکس AP)

«آیا این انکار است؟ آیا این یک تبریک است؟ آیا این یک علامت مخفی است؟» گفت آرنولد.
راگوین و دیگر متخصصان تأیید کردند که رنگ‌های پوست – در رنگ سیاه و قهوه‌ای روی شیشه‌های سفید شیری که برای تنظیم تصویر در کوره پخته شده‌اند – اصلی و عمدی هستند. او گفت که این قطعه برخی از علائم پیری را نشان می دهد اما در شرایط بسیار خوبی باقی می ماند.
اما آیا عیسی سیاه را به تصویر می کشد؟ آرنولد از استفاده از این اصطلاح احساس راحتی نمی کند، ترجیح می دهد بگوید که مسیح را به عنوان فردی رنگین پوست، احتمالاً خاورمیانه ای نشان می دهد، که به گفته او با توجه به اینکه واعظ یهودی گالیله اهل کجا بود، منطقی است.
دیگران فکر می کنند که قابل تفسیر است.

c4