پنج شهروند چینی پس از حمله در نزدیکی معدن من در جمهوری دموکراتیک کنگو ربوده شدند

مشخص نیست چه کسی این حمله را در نزدیکی روستای موکرا در استان کیوو جنوبی انجام داده است. روابط بین شرکت های معدنی چین و مقامات محلی که می گویند برخی از شرکت ها به طور غیرقانونی و بدون مجوز فعالیت می کنند، تیره شده است.

سرگرد Dieudonne Kasereka، سخنگوی ارتش در منطقه، گفت: “یک گروه مسلح با پلیس تبادل آتش کردند. پنج شهروند چینی ربوده شدند.”

سخنگوی سفارت چین در کنگو به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. نام سایت معدن ذکر نشده است.

در ماه اوت، فرماندار کیوو جنوبی، تئو کاسی، فعالیت شش شرکت کوچک چینی را به حالت تعلیق درآورد و به همه کارکنان داخلی و خارجی دستور داد تا سایت‌ها را ترک کنند. رسانه های محلی گزارش دادند که پس از آن که شرکت ها بلافاصله تعطیل نشدند، اعتراضات در برخی مناطق آغاز شد.

به طور جداگانه، رئیس جمهور فلیکس شیسکدی در حال بررسی قرارداد 6 میلیارد دلاری “زیرساخت برای مواد معدنی” با سرمایه گذاران چینی است که در زمان رئیس جمهور قبلی جوزف کابیلا امضا شده بود.

او قبلاً گفته بود که برخی از قراردادهای معدنی می‌توانند به دلیل نگرانی‌هایی که به‌اندازه کافی به نفع کنگو نیست، مورد بازنگری قرار گیرند.

حتی بدون اختلاف بر سر قراردادها، کنگوی ناآرام شرقی مکانی دشوار برای عملیات است. شبه نظامیان مختلف برای کنترل زمین و منابع طبیعی می جنگند. در هفته‌های اخیر، ارتش با گروه شورشی M23 در چند صد مایلی شمال حمله آخر هفته، نزدیک مرز اوگاندا، درگیر شده و هزاران نفر را مجبور به فرار کرده است.

پارک گفت که افراد مسلح روز شنبه یک محیط بان پارک ملی ویرونگا را کشتند. M23 احتمالاً مسئول این کار است.