پوتین می‌گوید اگر غرب تضمین‌های اوکراین را رد کند، گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد

مسکو: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه گفت در صورتی که غرب نتواند به فشار او برای تضمین‌های امنیتی که مانع گسترش ناتو به اوکراین می‌شود، گزینه‌های متعددی را بررسی کند. در اوایل ماه جاری، مسکو پیش نویس اسناد امنیتی را ارائه کرد که در آن از ناتو خواسته بود عضویت اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را رد کند و استقرار نظامی خود را در اروپای مرکزی و شرقی متوقف کند.
پوتین از غرب خواسته است که به سرعت برای برآورده کردن خواسته‌ها حرکت کند و هشدار داده است که اگر غرب به مسیر «تهاجمی» خود «در آستانه خانه ما» ادامه دهد، مسکو باید «اقدامات نظامی-فنی کافی» را انجام دهد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پاسخ مسکو می تواند چه باشد، گفت: «ممکن است متنوع باشد» و بدون توضیح اضافه کرد که «این به پیشنهادهایی بستگی دارد که کارشناسان نظامی به من ارائه کنند».
ایالات متحده و متحدانش با استناد به اصل ناتو مبنی بر اینکه عضویت برای هر کشور واجد شرایطی آزاد است، از ارائه تضمینی به روسیه در مورد اوکراین که پوتین می‌خواهد خودداری کرده‌اند.
پوتین گفت که روسیه خواسته ها را به امید پاسخ سازنده غرب ارائه کرده است. پوتین گفت: «ما این کار را فقط برای اینکه ببینیم مسدود شده است انجام ندادیم… بلکه برای رسیدن به یک نتیجه دیپلماتیک از طریق مذاکره که در اسناد الزام آور قانونی تثبیت شود، انجام دادیم».
وی بار دیگر تاکید کرد که عضویت اوکراین در ناتو یا استقرار تسلیحات در آنجا خط قرمز مسکو است. او گفت: “ما جایی برای عقب نشینی نداریم” و افزود که ناتو می تواند موشک هایی را در اوکراین مستقر کند که رسیدن به مسکو تنها چهار یا پنج دقیقه طول می کشد. آنها ما را به خطی کشانده اند که نمی توانیم از آن عبور کنیم.»

فیس بوکتوییترلینکدینپست الکترونیک