پکن: چین خشونت در جزایر سلیمان را محکوم می کند

پکن: چین روز جمعه پس از سومین روز اعتراضات علیه رهبر حامی پکن این کشور در اقیانوس آرام اعلام کرد که شورش در جزایر سلیمان را محکوم کرده و امنیت شهروندان خود را در آنجا تضمین خواهد کرد.
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت: «چین خشونت‌هایی را که منجر به خسارات شدید و خسارات مالی شده است، محکوم می‌کند و پکن از امنیت و حقوق مشروع و منافع شهروندان و مؤسسات چینی محافظت خواهد کرد».
انفجار خشونت تا حدی نتیجه ناامیدی در دولت نخست وزیر مناسه سوگاواره و همچنین خصومت طولانی مدت بین ساکنان پرجمعیت ترین جزیره کشور مالایتا و دولت مرکزی است.

1/15

جزایر سلیمان: مجمع الجزایر اقیانوس آرام در اثر ناآرامی فلج شده است

نمایش شرح‌ها

مردم در خیابان های غارت شده محله چینی ها در هونیارا، جزایر سلیمان قدم می زنند. مناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان روز جمعه مداخله خارجی را در تصمیم دولتش برای تغییر اتحاد از تایوان به پکن به دلیل اعتراضات ضد دولتی، آتش سوزی و غارتی که در روزهای اخیر پایتخت هونیارا را ویران کرده است، مقصر دانست. (عکس AP)

ساکنان مالایتا مدت‌ها است که شکایت دارند که جزیره آنها توسط دولت مرکزی نادیده گرفته شده است – و اختلافات زمانی تشدید شد که سوگاواره در سال 2019 به‌طور ناگهانی به رسمیت شناختن دیپلماتیک خود را به جای تایوان به پکن تغییر داد.
مبارزه برای نفوذ بین چین و تایوان در اقیانوس آرام مدت‌هاست که در جزایری که جامعه کوچک چینی دارند، در جریان بوده است.
گزارش ها حاکی از آن است که آخرین خشونت ها در پایتخت هونیارا توسط معترضانی آغاز شد که از مالایتا و سپس مردم محلی به آن ملحق شدند.
کسب‌وکارهای چینی در گذشته مورد حمله شورش‌گران و غارت‌گران قرار گرفته‌اند و منطقه محله چینی‌های پایتخت این هفته هدف حمله قرار گرفت.
ژائو روز جمعه گفت که “ایجاد روابط دیپلماتیک بین چین و جزایر سلیمان مطابق با روند زمانه و انتخاب درستی است که می تواند در آزمون تاریخ مقاومت کند”.
او گفت که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک، روابط بین دو کشور “پیشرفت قابل توجهی” داشته است در حالی که “همکاری عملی در زمینه های مختلف نتایج مثمر ثمری به همراه داشته است”.