پیچیدگی های گردشگری فیل در تایلند

(سی ان ان) – یک فیل آسیایی به داخل استخر می رود و سر خود را زیر سطح فرو می برد و از نوک خرطوم خود مانند غواصی استفاده می کند.

این حیوان با ایستادن روی پاهای عقب خود در حالی که آب بار گرانشی بدنش را کاهش می دهد، بین دو مرد که در دو طرف استخر موز عرضه می کنند، حرکت می کند.

در اتاقی پایین تر، کودکان حیرت زده از پنجره های شیشه ای عریض تماشا می کنند.

برخی از افرادی که در این نمایشگاه شنای فیل در باغ وحش باز Khao Kheow در جنوب شرقی بانکوک شرکت کرده اند از اینکه این نمایشگاه به عنوان نمونه ای از حیوان آزاری و استثمار مورد انتقاد قرار گرفته است شگفت زده شده اند.

اما جنجال اخیر بر سر عکس برنده جایزه از یک فیل شنا در Khao Kheow نشان دهنده اصطکاک بین برخی از فعالان حقوق حیوانات و افرادی است که از نقش های گردشگری که فیل ها در تایلند ایفا می کنند، مدیریت، قدردانی و سود می برند.

این مناظره پیچیده به مسائل رفاه حیوانات، نمایندگی رسانه ها و آنچه برخی به عنوان سوگیری فرهنگی می گویند، می پردازد.

“فیل در اتاق”

آخرین اعتراضات در اکتبر 2021 پس از اینکه عکسی از عکاس عکاس استرالیایی آدام اسول برنده جایزه عکاس سال حیات وحش (WPY) برای عکاسی خبری آغاز شد. مسابقه سالانه WPY که توسط موزه تاریخ طبیعی لندن (NHM) از سال 1964 اداره می شود، یک مسابقه معتبر است.

عکس اسول که در Khao Kheow گرفته شده و با عنوان “فیل در اتاق” گرفته شده است، فیلی را نشان می دهد که سر و بدنش در زیر آب فرو رفته است، در حالی که یک مربی یا ماهوت در مکانی که به نظر می رسد یک تانک نسبتاً کوچک به نظر می رسد شنا می کند. افراد در سنین مختلف، همه با ویژگی های آسیایی، در حال تماشای فیل در تصویر هستند.

برخی از واکنش‌ها به این عکس در شبکه‌های اجتماعی تندتر بود و اغلب از صفت‌هایی مانند “بیمار”، “شریر” و “وحشیانه” استفاده می‌کرد.

بازدیدکنندگان باغ وحش باز Khao Kheow تایلند در نوامبر 2021 فیل ها را از طریق پنجره های زیر آب مشاهده می کنند.

بازدیدکنندگان باغ وحش باز Khao Kheow تایلند در نوامبر 2021 فیل ها را از طریق پنجره های زیر آب مشاهده می کنند.

دیوید لوکنز

بسیاری از مردم تایلند پاسخ دادند که ارائه عکس توسط NHM گمراه کننده یا فاقد زمینه کافی بود. یکی توییت به زبان تایلندی که از Khao Kheow دفاع کرد تقریباً 40000 بار بازنشر شد.

“در تهیه پیش‌نویس زیرنویس‌ها دقت شد که این جاذبه خاص و یا افرادی که تماشا می‌کنند مشخص نشود، بلکه باید زمینه وسیع‌تری برای این صنعت از تاثیر همه‌گیری کووید-19 بر شرکت‌های توریستی تا تقاضای بین‌المللی برای گردشگری حیوانات از سوی بین‌المللی فراهم شود. یکی از سخنگویان NHM به CNN Travel گفت.

آنها ادامه دادند: «به عنوان مثال، در عنوان آنلاین، قاضی استفان ویدستراند می‌گوید: «این می‌توانست هر یک از ما در میان مخاطبان، از هر نقطه جهان، تقریباً در هر باغ‌وحشی حضور داشته باشیم.»

اما Khao Kheow تنها باغ وحش در تایلند و یکی از چهار باغ وحش در جهان است، طبق وب سایت Khao Kheow که در آن می توان فیل ها را از طریق پنجره های زیر آب مشاهده کرد. این بزرگترین باغ وحش از هفت باغ وحش است که توسط سازمان پارک جانورشناسی تایلند (ZPO) اداره می شود.

Khao Kheow توسط انجمن باغ وحش های جنوب شرق آسیا (SEAZA) که یکی از اعضای انجمن جهانی باغ وحش ها و آکواریوم ها (WAZA) است، گواهینامه دریافت کرده است. ZPO معتقد است که همه باغ وحش های آن با اصول حفاظت، تحقیق، آموزش و تفریح ​​هدایت می شوند.

فرو رفتن در جنجال

عکس اسول اولین مورد مستندسازی رسانه ای نبود که باعث خشم در مورد نمایشگاه شنای فیل Khao Kheow شد.

در سال 2018، یک طومار آنلاین که از مقامات خواسته شده بود “این باغ وحش را تعطیل کنند و فیل های خود را به یک پناهگاه تحویل دهند” بیش از 130000 امضا جمع آوری کرد.
خبرگزاری بریتانیایی سان در آن زمان نوشت: فیل های خسته مجبور به انجام ترفندهای زیر آب برای گردشگران در تایلند می شوند.

فیل ها شناگرانی هستند که زاده شده اند، اما منتقدان نمایشگاه شنای Khao Kheow را یک اجرای اجباری می دانند. به طور گسترده تر، آنها آن را نمونه ای از چگونگی استثمار حیوانات برای سرگرمی انسان ها می دانند.

یکی از زیرنویس‌های همراه عکس اسول در وب‌سایت NHM می‌گوید: «آموزش این نوع نمایش معمولاً با حذف گوساله از مادرش شروع می‌شود و از ترس و تنبیه مبتنی بر درد استفاده می‌کند.
گردشگران در آیوتایا تایلند فیل سواری می کنند.

گردشگران در آیوتایا تایلند فیل سواری می کنند.

تصاویری از تاریخ/گروه جهانی تصاویر/گتی ایماژ

دکتر ویزیت آرسایتامکول، دامپزشکی که در Khao Kheow به عنوان دستیار مدیر زیر نظر ZPO کار می کند، به CNN Travel گفت: «ما از هیچ قلاب یا هیچ نوع نیرویی برای وارد کردن فیل ها به داخل استخر استفاده نمی کنیم. ما می گوییم زمان غذا خوردن است، شما یک سطل موز می گیرید، و آنها داوطلبانه وارد استخر می شوند.

بازدید کنید گفت که فیل ها از طریق تقویت مثبت مبتنی بر پاداش آموزش می بینند، نه ترس و درد. برخلاف بسیاری از امکانات فیل تایلند، گردشگران نمی توانند در Khao Kheow با فیل ها سوار شوند یا شنا کنند.

آزمایشگاه باغ‌وحش مدفوع فیل‌ها را از نظر سطح کورتیزول تجزیه و تحلیل می‌کند و به طور بالقوه کارکنان را در مورد استرس روانی که ممکن است فیل‌ها تجربه می‌کنند، آگاه کند. ویزیت گفت که می‌تواند احساس فیل‌ها را در حالی که تنها از طریق مشاهده شنا می‌کنند، بسنجد.

او گفت: «آنها هیچ استرسی نشان نمی دهند. “آنها خوشحال به نظر می رسند.”

ویزیت حقه‌کاری فیل‌ها در Khao Kheow را تکذیب کرد. با این حال، به نظر می‌رسد فیلم‌های گذشته نشان می‌دهد که یک ماهوت یک فیل در حال شنا را تحریک می‌کند تا مکرراً شیرجه بزند و برای سرگرم کردن تماشاگران از زمین بیرون بیاید.

هنگامی که سی‌ان‌ان تراول به‌طور ناشناس نمایشگاه را از بالا و زیر آب در نوامبر ۲۰۲۱ مشاهده کرد، فیل پس از صحبت یک ماهوت به تنهایی وارد استخر شد. وقتی در آب بود، موز زیادی خورد. هیچ ترفندی انجام نشد و هیچ انسانی داخل استخر نرفت.

یکی از هشت فیل Khao Kheow دو بار در روز به مدت 30 دقیقه در زمان های معین وارد استخر می شود. در زمان‌های دیگر، همه فیل‌ها در محوطه‌ای به مساحت هشت جریب با حوض و دامنه‌ای پر از درختان زندگی می‌کنند.

اردوگاه های فیل تایلند به دلیل کمبود گردشگر در طول این همه گیری آسیب زیادی دیده است.

اردوگاه های فیل تایلند به دلیل کمبود گردشگر در طول این همه گیری آسیب زیادی دیده است.

لورن دسیکا/گتی ایماژ

ویزیت گفت، فیل ها فقط زمانی به زنجیر بسته می شوند که نرها به دلیل افزایش هورمون های تولید مثل، حالتی طبیعی که به نام موش شناخته می شود، تهاجمی می شوند.

به عنوان مدیر Wild Welfare، یک موسسه خیریه ثبت شده در بریتانیا که برای بهبود رفاه حیوانات اسیر در سراسر جهان فعالیت می کند، سایمون مارش در سال 2019 مدتی را در Khao Kheow گذراند و به گفته خود به آن توصیه کرد “در مورد بسیاری از اقدامات رفاهی حیوانات از جمله مدیریت فیل های آنها.”

مارش به سی‌ان‌ان سفر گفت: «رفاه وایلد معتقد است که باغ‌وحش باز Khao Kheow متعهد است به حیوانات تحت مراقبت این فرصت را بدهد تا با ارائه رفاه خوب حیوانات، زندگی کامل و معناداری را در اسارت داشته باشند. او افزود که این موسسه خیریه “تظاهرات حیوانات را که برای سلامت جسمی یا روانی حیوانات مضر است” غیرقابل قبول می داند.

“همیشه یک چیز منفی”

یکی از بسیاری از افرادی که فکر می کند نمایشگاه شنای فیل ها به نفع حیوانات نیست، ادوین ویک، بنیانگذار و مدیر بنیاد دوستان حیات وحش تایلند (WFFT) است. در میان 850 حیوان نجات یافته تحت مراقبت WFFT، 26 فیل وجود دارد که آزادانه در پناهگاه فیل های 95 هکتاری در نزدیکی شهر ساحلی چا-ام پرسه می زنند.

او به CNN Travel گفت: «اجبار کردن یک حیوان به انجام یک عمل، هر عملی که ممکن است باشد، همیشه یک چیز منفی است. “این که بگوییم حیوان این کار را از روی اختیار انجام می دهد مطلقاً درست نیست.”

اما دو دهه تجربه ویک در نجات حیات وحش به او دیدگاه وسیعی در مورد وضعیت فیل اسیر تایلند داده است.

“من نمی گویم (نمایش شنای فیل ها) اشکالی ندارد. اما اگر آسیب های وارد شده به فیل ها را بسنجیم، وقتی از منظر رفاه حیوانات به آن نگاه می کنید، فکر می کنم آن فیل ها احتمالاً مراقبت بهتری دارند و زندگی بهتری دارند. شرایط نسبت به بسیاری از فیل ها در اردوگاه های سراسر کشور.”

به گفته ویک، مشکل مبرم‌تر این است که چگونه یک رکود طولانی مدت در گردشگری به دلیل همه‌گیری کووید-19 باعث رنج شدید برخی از فیل‌های اسیر شده است. او گفت که تعدادی از فیل‌هایی که WFFT در طول همه‌گیری نجات داده است، «اساساً از گرسنگی می‌میرند».
ویک با اشاره به گوریلی که به مدت سه دهه در محوطه کوچکی در بالای مرکز خرید بانکوک نگهداری می‌شد، به عنوان نمونه، اضافه کرد که او می‌خواهد آشکارترین نمونه‌های ظلم به حیوانات بیشترین توجه را به خود جلب کند.

“ممکن است تایلندی خود را از دست بدهیم”

برخی از مردم تایلند استاندارد دوگانه ای را در این می بینند که چگونه Khao Kheow، و تایلند به طور کلی، تبدیل به تیر برق برای انتقادات مربوط به حیوانات از غرب شده اند. آنها تعجب می‌کنند که چرا، برای مثال، نمایشگاه‌های شنای فیل‌ها که در باغ‌وحش‌های آلمان و سوئیس برگزار می‌شوند، علیرغم اینکه به نظر می‌رسد شباهت‌هایی با نمایشگاه Khao Kheow دارند، کمترین انتقاد را به دنبال داشته است.
پرسپکتیو سفید“و”سفید کردن“دو روشی است که کاربران توییتر ارائه عکس اسول توسط NHM را توصیف کردند. دیگران جوایز WPY را به تعصب غرب محور متهم کردند.

سخنگوی NHM توضیح داد: «در حالی که مسابقه (WPY) از 95 کشور ورودی دریافت کرد، کار بیشتری برای تشویق عکس‌های بیشتر از سوی عکاسان در جنوب جهانی وجود دارد. به عنوان گامی برای تشویق بیشتر شرکت‌کنندگان از سراسر جهان، هزینه‌های ورودی برای پنجاه و هشتمین مسابقه برای عکاسانی که در 50 کشور منتخب زندگی می‌کنند، لغو خواهد شد.»

یک فیل در 6 سپتامبر 2021 در پوکت، تایلند، در پناهگاه فیل‌های پوکت در میان گیاهان راه می‌رود.

یک فیل در 6 سپتامبر 2021 در پوکت، تایلند، در پناهگاه فیل‌های پوکت در میان گیاهان راه می‌رود.

Sirachai Arunrugstichai/Getty Images

برخی از فعالان حقوق حیوانات مستقر در تایلند فکر می‌کنند که انتقاد غرب از رفتار با فیل‌های اسیر در تایلند، اگرچه اغلب موجه است و معمولاً ریشه در نیات دلسوزانه دارد، می‌تواند مغرور، انعطاف‌ناپذیر و فاقد درک زمینه‌ای از کشور باشد.

به عنوان مثال، برخی از غربی ها اصرار دارند که تمام حدود 3800 فیل اسیر تایلند باید به پناهگاه هایی منتقل شوند که تعامل با انسان ها محدود به مراقبت های دامپزشکی و مشاهده از راه دور است. تغییر در این وضعیت احتمالاً مستلزم تغییراتی در قوانین متعدد تایلند و مقادیر هنگفتی از بودجه است که در آینده قابل پیش‌بینی آن را غیرواقعی می‌سازد.

در کشوری که مردم آن قرن‌هاست با فیل‌ها زندگی می‌کنند، برخی از تایلندی‌ها درخواست‌ها برای تغییرات اساسی در آموزش و مدیریت فیل‌های اسیر را تهدیدی برای سنت‌های تایلندی و مفاهیم حساس هویت فرهنگی تفسیر می‌کنند.

Chatchote Thitaram از مرکز سلامت فیل ها و حیات وحش دانشگاه چیانگ مای در مقاله ای که برخی از اقدامات تایلند برای بهبود وضعیت را توضیح می دهد، می نویسد: “اگر بیش از حد به غربی ها گوش کنیم، ممکن است تایلندی خود را از دست بدهیم.” برای فیل های اسیر

اما برخی از تایلندی‌ها با غربی‌هایی که می‌خواهند تغییرات اساسی‌تری در رفاه فیل‌های اسیر ببینند، موافق هستند. همانطور که آنها می بینند، از دیدگاه های ملی گرای تایلندی برای توجیه و تداوم ظلم نسبت به فیل ها استفاده می شود.

‘خط را کجا رسم کردی؟’

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، بسیاری از فیل ها در تایلند مجبور به کار سخت شدند.

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، بسیاری از فیل ها در تایلند مجبور به کار سخت شدند.

پائولو کخ / گاما رافو / گتی ایماژ

از لحاظ تاریخی، غربی‌ها نقش مهمی، حتی غیرمستقیم، در گسترش بازار فیل‌های اسیر تایلند داشته‌اند.

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، نهادهای استعماری مانند شرکت بازرگانی بریتانیا بمبئی برمه، به رونق درختکاری دامن زدند که بسیاری از فیل ها را مجبور به کار سخت کرد.

بعدها در قرن بیستم، تقاضا در میان گردشگران غربی برای فیل سواری، انگیزه مالی جدیدی برای شکار غیرقانونی فیل‌های وحشی ایجاد کرد.

از آنجایی که اخیراً آگاهی از ظلم نسبت به فیل‌های اسیر در میان غربی‌ها گسترش یافته است، بسیاری از اردوگاه‌های فیل‌های تایلندی به تمرکز بر گردشگران از بازارهای نوظهور مانند چین و هند تغییر کرده‌اند.

در همین حال، آژانس‌های مسافرتی غربی و سازمان‌های حمایت از حیوانات، دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه خود را بر تأسیسات فیل‌های تایلندی اعمال می‌کنند و گردشگران را از مواردی که به طور کامل رعایت نمی‌کنند، دور می‌کنند.

به گفته Wiek، این استانداردها برای اکثر امکانات فیل اسیر تایلند “بسیار بالا” است. اگرچه او از تغییرات بلندمدت به نفع مدل پناهگاه حمایت می کند، اما نگران است که بدون رویکرد «گام به گام»، نیت خوب می تواند ناخواسته باعث رنج بیشتر شود.

“برخی از اردوگاه ها از فیل سواری خودداری کردند، اما آنها همچنان (به گردشگران اجازه می دادند) آنها را تغذیه و حمام کنند، و بلافاصله این سازمان های حیوانات گفتند: “شما هم نمی توانید این کار را انجام دهید!” ما جایگزینی ایجاد نکردیم و فیل ها در اردوگاه ها الان بدتر از قبل هستند.

تصویر بالا: فیل ها در 21 ژوئیه 2020 در چیانگ مای، تایلند، در دامنه تپه ای در نزدیکی روستای مائه ساپوک ایستاده اند. اعتبار: Lauren DeCicca/Getty Images