چین خواستار “هوشیاری بالا” در مورد گسترش ناتو در آسیا است

پکن: چین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در مواجهه با «گسترش به شرق» ناتو به «هوشیاری بالا» نیاز است، پس از گزارش رسانه‌ها مبنی بر اینکه این ائتلاف در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد دفتری در ژاپن برای تسهیل رایزنی‌ها با متحدان در منطقه است.
ناتو در حال برنامه‌ریزی برای افتتاح اولین دفتر ارتباطی خود در آسیا در ژاپن است تا گفتگو با شرکای امنیتی مانند کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند را با در نظر گرفتن چالش‌های ژئوپلیتیکی چین و روسیه تسهیل کند. نیکی آسیا روز چهارشنبه به نقل از مقامات ژاپنی و ناتو گزارش شد.
مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چینوی گفت آسیا سرزمینی امیدوارکننده برای همکاری و توسعه است و نباید عرصه جنگ برای ژئوپلیتیک باشد.
مائو در یک کنفرانس مطبوعاتی منظم گفت: گسترش مستمر ناتو به سمت شرق در آسیا-اقیانوسیه، مداخله در امور منطقه، تلاش برای از بین بردن صلح و ثبات منطقه، و فشار بر رویارویی بلوک، نیازمند هوشیاری بالا از سوی کشورهای منطقه است.
Nikkei Asia گفت که دفتر پیشنهادی قرار است سال آینده در توکیو افتتاح شود.
اوآنا لونگسکو، سخنگوی ناتو، در پاسخ به سوالی درباره گزارش نیکی آسیا، پیشتر گفت که این ائتلاف وارد جزئیات مذاکرات متحدان ناتو نخواهد شد.
او گفت: «ناتو دارای دفاتر و ترتیبات ارتباطی با تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای شریک است و متحدان به طور منظم این ترتیبات ارتباطی را ارزیابی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که این ترتیبات ارتباطی به بهترین وجه نیازهای ناتو و شرکای ما را برآورده می‌کنند».
لونگسکو گفت که ناتو با ژاپن همکاری نزدیکی دارد که همچنان رو به رشد است.