چین قوانین را در مورد عرضه های اولیه عمومی در خارج از کشور تشدید خواهد کرد، اما آنها را به طور کامل ممنوع نخواهد کرد

ناظر اوراق بهادار اواخر روز جمعه پیشنهاد کرد که هر شرکتی که می‌خواهد در یک کشور دیگر سهامی عام شود، ابتدا باید در آژانس ثبت نام کند و سپس مجموعه‌ای از الزامات تعیین شده توسط مقامات دولتی را برآورده کند.

کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین در پیشنهاد خود گفت: «شرکت‌های داخلی صادرکننده و فهرست‌شده در خارج از کشور باید قوانین، مقررات و مقررات مربوط به امنیت ملی مانند سرمایه‌گذاری خارجی، امنیت سایبری و امنیت داده‌ها را به شدت رعایت کنند و تعهدات حفاظت از امنیت ملی را با جدیت انجام دهند». .

این بیانیه تصریح کرد که در صورتی که مقامات آنها را تهدیدی برای امنیت ملی بدانند، ممکن است از برگزاری عرضه های اولیه خارجی خارجی جلوگیری شود، و افزود که ممکن است شرکت ها ملزم به واگذاری برخی از دارایی ها برای از بین بردن یا جلوگیری از تأثیر انتشار و فهرست بندی خارج از کشور بر امنیت ملی شوند. “

این پیش‌نویس قوانین که تا اواخر ژانویه برای بازخورد عمومی باز است، پس از هفته‌ها گمانه‌زنی درباره زمان و چگونگی نظارت پکن بر عرضه‌های اولیه عرضه می‌شود. واشنگتن همچنین قوانین حسابرسی را وضع کرده است که می تواند بر شرکت های چینی تأثیر بگذارد، که نشانه ای از ادامه تنش ها بین ایالات متحده و چین است.

در اوایل این ماه، فایننشال تایمز گزارش داد که انتظار می‌رود این کشور توانایی شرکت‌هایی را که از ساختاری به نام نهاد بهره متغیر یا VIE برای جمع‌آوری پول از سرمایه‌گذاران خارجی استفاده می‌کنند، «به شدت محدود کند».
یک VIE شامل ایجاد یک شرکت هلدینگ در خارج از کشور است که به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا سهامی در یک شرکت چینی داشته باشند که در غیر این صورت به دلیل محدودیت ها در سرزمین اصلی دشوار خواهد بود. شرکت‌هایی مانند غول چینی سواری دیدی و تجارت الکترونیک و شرکت‌های فناوری علی بابا (بابا)، پیندودو (PDD) و JD.com (JD) همه از این سیستم بهره مند شده اند.

پیش نویس قوانین به VIE ها اشاره نمی کند. اما سخنگوی رگولاتوری در اظهارات منتشر شده روز جمعه گفت که شرکت‌هایی که از چنین ساختاری استفاده می‌کنند، تا زمانی که قوانین دولتی را رعایت کنند و در رگولاتور ثبت نام کنند، همچنان مجاز خواهند بود فهرست خارج از کشور را ثبت کنند.

حتی اگر پکن به طور کامل درهای فهرست های خارج از کشور را نبندد، دولت در سال جاری چندین گام برداشته است که به نظر می رسد قصد دارد شرکت های چینی را از تجارت در بازارهای خارجی که این کشور نگران است خطراتی برای امنیت ملی ایجاد کند، منصرف کند.

خروج دیدی از فهرست می تواند پایانی برای سهام چینی در وال استریت باشد
دیدی در اوایل سال جاری، زمانی که دولت آن را از فروشگاه‌های اپلیکیشن‌ها ممنوع کرد، تنها چند روز پس از عرضه اولیه سهام ژوئن در بورس نیویورک، تبدیل به یک فرزند پوستر سرکوب فناوری پکن شد.

مقامات در آن زمان دیدی را به نقض قوانین حریم خصوصی و ایجاد خطرات امنیت سایبری متهم کردند. اقدامات آنها همچنین به طور گسترده به عنوان مجازاتی برای تصمیم این شرکت برای عرضه عمومی در خارج از کشور به جای چین تلقی می شد. در هفته‌های پس از عرضه اولیه عمومی، پکن پیشنهاد کرد که شرکت‌هایی که داده‌های بیش از ۱ میلیون کاربر دارند، قبل از ثبت فهرست در خارج از کشور، به دنبال تاییدیه باشند.

فشار فقط از پکن نیست. در اوایل این ماه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده قوانینی را نهایی کرد که به آن اجازه می‌دهد شرکت‌های خارجی را که از باز کردن دفاتر خود برای تنظیم‌کننده‌های ایالات متحده خودداری می‌کنند، از فهرست خارج کند. چین سال‌ها است که ممیزی شرکت‌های آمریکایی را به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی رد کرده است.

به نظر می رسد عدم قطعیت بر برخی از شرکت ها تاثیر گذاشته است. اوایل این ماه، دیدی اعلام کرد که “فورا” روند خروج از بورس نیویورک را آغاز کرده و به هنگ کنگ خواهد رفت.
چندین شرکت دیگر در فهرست ایالات متحده، از جمله بایدو (شروع کنید)، NetEase (آشکارساز) و JD.com هم اکنون در هنگ کنگ تجارت می کنند، اما هیچ یک از آن نام های بزرگ هنوز تصمیم دیدی برای خروج کامل از نیویورک را منعکس نکرده اند.

— دفتر سی ان ان در پکن به این گزارش کمک کرد.