یونیسف: بیش از 4 میلیون کودک افغان از مدرسه بازمانده اند و بیش از نیمی از آنها دختر هستند

کابل: صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که بیش از 4 میلیون کودک در افغانستان از تحصیل بازمانده اند و دختران بیشترین آسیب را متاثر می کنند.
این نهاد سازمان ملل همچنین گفت که در سه ماه گذشته از آموزش بیش از 142700 کودک افغان حمایت کرده است.
“در سه ماه گذشته، یونیسف از 5350 کلاس آموزشی مبتنی بر جامعه حمایت کرد که دسترسی بیش از 142700 کودک را در سراسر افغانستان به یادگیری تضمین کرد. یونیسف در توییتی اعلام کرد.
به گزارش طلوع نیوز، یک سازمان غیردولتی مستقر در ترکیه گفت که امتحانات ورودی را برای دانش آموزانی که مایل به عضویت در مدارس افغان-ترک در سراسر افغانستان هستند، ترتیب داده است.
از 3500 دانش آموزی که برای امتحان کانکور حاضر شدند، تنها 1000 دانش آموزی که موفق به قبولی در این آزمون شدند، واجد شرایط حضور در مدارس افغان-ترک بودند.
صالح محمد صغیر رئیس بنیاد معارف در افغانستان گفت: “بیش از 1000 کارمند بومی ترک در بخش اداری و آموزشی در حال حاضر در افغانستان حضور دارند. ما متعهد به ارائه خدمات در افغانستان هستیم.”
وزارت معارف افغانستان تسهیل فرصت های آموزشی برای کودکان را ستایش و تشویق کرد. به نقل از طلوع نیوز، احسان الله خطاب، رئیس معارف کابل گفت: ما برای کشورهای دوستمان به ویژه ترکیه آرزوی موفقیت بیشتر داریم.
معلمان و ممتحنین مکاتب افغان-ترک از کاهش تعداد کودکانی که در امتحانات شرکت می کنند نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.
امید سپایی معلم گفت: تعداد شرکت کنندگان در سال های گذشته زیاد بود.
عبدالباقی اوریاخیل، معلم، گفت: «تغییرات اخیر تأثیر خود را بر ثبت نام دانش آموزان گذاشت.